De uitdaging
Een van onze klanten vroeg ons of we een van hun boortorens van Oostenrijk naar Roemenië konden verhuizen. Daarnaast wilde hij weten of we in Roemenië ook binnenlandse rigmove-diensten aanboden. Voor het verhuizen van de boortoren werden 56 transporten gereden. Het grootste onderdeel van de toren was 14 meter lang, 3 meter hoog en had een gewicht van 44 ton. Naast het aantal transporten, de afmetingen en het gewicht, zorgde het ruige terrein in Roemenië voor een echte uitdaging bij de lokale rigmoves.
Onze oplossing
Voorafgaand aan elke rigmove plannen we een pre-move vergadering (of meerdere vergaderingen) met de belangrijkste stakeholders. Hierin bespreken we de complete planning en de mogelijke risico’s. Daarna volgt een routeonderzoek en bezoeken we de sites. De bevindingen die daaruit voortvloeien, worden toegevoegd aan de transport- en kraanplanning. In het eerste deel van deze rigmove-rondreis (de verhuizing van Oostenrijk naar Roemenië) was het belangrijk om alle partijen te informeren over de exacte tijd van het laden, het vrachttype en het in de juiste volgorde lossen van de lading op de rigsite. Deze taak werd uitgevoerd door onze rigmove supervisors die op beide locaties aanwezig waren.
Nadat het eerste boorproject in Roemenië was afgerond, vroeg de klant ons om de boortoren twee keer binnen Roemenië te verhuizen. Deze locaties bevonden zich in afgelegen gebieden en de toegangswegen naar de site waren erg steil en voorzien van grind. Daarnaast waren de wegen ook nog eens nat toen de verhuizing van start ging. Om die reden hebben we onze sterke 8×4-trucks met ervaren personeel ingezet en gezorgd voor voldoende begeleidingsvoertuigen. Hierdoor zijn we erin geslaagd om de rigmoves zonder incidenten of vertragingen te voltooien.
Omdat de boortoren daarna weer moest worden gebruikt voor een geothermisch project in Duitsland, werd ons gevraagd om de verhuizing terug naar Duitsland te voor onze rekening te nemen. Net als bij de andere rigmoves, vroeg onze klant ons om het transport (inclusief alle vergunningen) en kranen, zowel in Roemenië als in Duitsland, te regelen. In dit deel van het project zorgde de klant zelf voor de op- en afbouw.
Ook deze laatste verhuizing liep geheel volgens plan en de boortoren was geheel volgens de planning weer op tijd in bedrijf.
Resultaten
We kregen te maken met een aantal serieuze uitdagingen in dit project. Doordat onze klant heel open communiceerde en vertrouwen had in onze kwaliteiten, hebben we ook deze opdracht succesvol uit kunnen voeren.